Am
reflectat zilele acestea de ce viata noastra este plina de
senzationalul cosmetizat al raului
din noi . De ce ne bucuram cu atata frenezie si ardoare de raul celui de langa noi?
Curiozitatea fiind
directionata spre cancan (povestiri triviale ), spre bascalie si suspiciune.
Teoretic nu
putem admite ca , in mod involuntar , sa judecam oamenii plecand de la prezumtia de vinovatie,
dar totusi asta se intampla. Cu toate ca nici unul din noi nu este capabil sa
ridice piatra pentru ca nici unul din noi nu este pur.
Inconstient
, marea majoritate din noi, in secunda a doua dupa ce afla o informatie , o
proceseaza plecand de la prezumtia de vinovatie, facand
conexiunea cu posibilele scenarii nedorite a fi cunoscute public.
Morala (ansamblul
normelor de conviețuire, de comportare
a oamenilor unii față de alții și
față de colectivitate și a căror încălcare nu este sancționată de lege, ci de opinia publică - etică) este a
unei culpe generalizate .Cu toate ca toti oamenii se aseamana prin cuvinte si
numai faptele ii deosebesc , la acest
popor , care are o imginatie bogata , deci este creativ si inteligent fata de
restul popoarelor , dovada este usurinta cu care face haz de necaz (aceasta
fiind modalitatea in care poate depasi umilinta), ponderea creativitatii este
negativa .
Care mai este etica (valorile și comportamentele umane
din perspectiva principiilor morale; totalitatea normelor de conduită morală
corespunzătoare, în viața
socială) in societatea romaneasca
de astazi ? Mai avem o etica ? Mai credem in norme morale ?
Todeauna oamenii vulnerabili pozeaza in duri, pedanti, intransigenti
, pentru a-si ascunde fricile, neputintele ,ei sunt caractere slabe dar
dependente de etosul ( ansamblul de trăsături
specifice unui grup social sau unei epoci; fizionomie morală, moralitate).,
pe care il accepta si reusesc sa-si mascheze carentele de caracter prin aceste
manifestari.
Un exemplu la indemana este chiar regizorul Sergiu
Nicolaescu , care s-a remarcat prin intransigenta si pedanterie , dar toata
viata , a fost vulnerabil - pana la revolutie, datorita originii sale iar dupa revolutie , datorita
faptului ca era depozitarul adevarului despre revolutie daca nu cumva unul din
infaptuitorii cu intentie (organizator).
Am retinut de la el un principiu , important in viata este
caracterul sau, mai pe intelesul tuturor
, ceea ce reprezinti in comunitate prin etosul personal .Toate faptele pleaca
de la gandire .
,,Ai grija cum gandesti , caci gandurile tale devin vorbe.
Ai grija cum vorbesti ,caci vorbele tale devin fapte .Ai grija ce faci , pentru
ca faptele tale devin obiceiuri . Ai grija de obiceiurile tale , pentru ca ele
vor deveni propria – ti soarta.
Unii oameni traiesc
pentru confortul personal si sunt
dispusi sa faca sau nu compromisuri
pentru a-l obtine , popular se spune ca se mladuiesc precum salcia sau sunt sireti precum sarpele.
Unii nu au limite in acceptarea
compromisurilor, ei sunt de regula cei
care reusesc de cele mai multe ori se para ca zeul Mamona , la care se inchina, ii ajuta - popular se numesc parveniti. Dar , pe
langa caracter care exista in aceste forme de cand lumea si pamantul , ceea ce
facea diferenta - si poate ca pastra echilibrul - era etica - normele de
conduita impuse de societate pe care , daca le incalcai , aveai o anatema pe
care o suportai greu.
Despre ce etica mai putem vorbi cand asistam la o lupta
declansata in interiorul puterii judecatoresti pentru independenta justitiei (
emblema moralitatii intr-o societate a unui stat de drept).
Moralitatea este o perla
rara si va dau un exemplu , plecand tot de la un eveniment recent si
anume reprosurile opozitiei aduse guvernului privind intarzierea
ordonantei de urgenta care sa specifice libertatea administratiilor locale de a decide majorarea
sau nu, in limitele permise de lege a
taxelor locale . Critica este corecta si
fireasca din partea opozitiei ,care are rolul de a arata greselile guvernului
sau a puterii , dar imorala pentru ca ei la guvernare au pasat administratiilor
locale spitalele si termocentralele fara
nicio sursa de finantare si mai mult, dupa ce le-au dat , au diminuat cu 10% in timpul anului fondurile care trebuia sa le
primeasca administratia locala de la bugetul consolidat , votat conform legii .
Obligand sa se faca rectificarea bugetelor locale si sa
suporte cheltuielile nou impuse cu si mai putini bani. Pe de alta parte
guvernul Boc a folosit fondul de rezerva al primului ministru pentru a acoperi
aceste diminuari doar pentru
localitatile unde erau primari PDL .
Acestia sunt cei care
se reped la primul-ministru , criticandu-l
pentru ca a spus - sunteti liberi sa mariti sau nu taxele in limitele legii
(legea existand, nu a facut-o domnul Ponta), daca nu le mariti , sa nu veniti cu mana intinsa la guvern sa va
acopere cheltuielile .Cu alte cuvinte, nu putem ajuta pe cei populisti care cred ca
guvernul este un Mos Craciun , ii vom ajuta pe cei care le-au marit , din
diverse cauze obiective (colectarea mica este un bumerang si nu o discut),
pentru ca in plina criza veniturile sunt variabile , deci cei care demonstreaza
ca au buna credinta au facut toate demersurile posibile si totusi nu fac fata
cheltuielilor .
Repet este vorba despre moralitate .
Pentru ca cine are
proprietatea (a se intelege puterea ) cuvintelor , are grija cum le
foloseste .
Voi incheia prin a spune ca am toata consideratia fata de
romanii care sunt inteligenti ,modul in care se manifesta este un tribut pagubos
al acestei inteligente pe care-l platim cu totii.
Dar fara a avea pretentia de fi exhaustiv si a detine macar o parte de adevar , cred ca in Romania
etosul a devenit o forma de paranoia a
raului .
Ca sa va scutesc de critici , multumesc din suflet celor
care nu sunt de acord cu mine pentru ca-mi doresc cu toata fiinta mea sa ma
insel.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu