joi, 10 ianuarie 2013

Etosul in Romania s-a transformat intr-o paranoia a raului.




Am reflectat  zilele acestea de ce  viata noastra este  plina de  senzationalul  cosmetizat al  raului  din noi . De ce ne bucuram cu atata frenezie  si ardoare de raul celui de langa noi?
Curiozitatea  fiind  directionata spre cancan (povestiri triviale  ), spre bascalie si suspiciune.
Teoretic nu putem admite  ca , in mod  involuntar , sa judecam  oamenii plecand de la prezumtia de vinovatie, dar totusi asta se intampla. Cu toate ca nici unul din noi nu este capabil sa ridice piatra pentru ca nici unul din noi nu este pur.
Inconstient ,  marea majoritate din noi,  in secunda a doua dupa ce afla o informatie , o proceseaza plecand de la prezumtia de vinovatie,  facand  conexiunea cu posibilele scenarii nedorite a fi cunoscute public.
Morala (ansamblul normelor de conviețuire, de comportare a oamenilor unii față de alții și față de colectivitate și a căror încălcare nu este sancționată de lege, ci de opinia publică - etică) este a unei culpe generalizate .Cu toate ca toti oamenii se aseamana prin cuvinte si numai faptele ii deosebesc , la  acest popor , care are o imginatie bogata , deci este creativ si inteligent fata de restul popoarelor , dovada este usurinta cu care face haz de necaz (aceasta fiind modalitatea in care poate depasi umilinta), ponderea creativitatii este negativa .
Care mai este etica (valorile  și comportamentele umane din perspectiva principiilor morale; totalitatea normelor de conduită morală corespunzătoare, în viața socială) in societatea  romaneasca de astazi ? Mai avem o etica ? Mai credem in norme morale ?
Todeauna oamenii vulnerabili pozeaza in duri, pedanti, intransigenti , pentru a-si ascunde fricile, neputintele ,ei sunt caractere slabe dar dependente  de etosul ( ansamblul de trăsături specifice unui grup social sau unei epoci; fizionomie morală, moralitate)., pe care il accepta si reusesc sa-si mascheze carentele de caracter prin aceste manifestari.
Un exemplu la indemana este chiar regizorul Sergiu Nicolaescu , care s-a remarcat prin intransigenta si pedanterie , dar toata viata , a fost vulnerabil - pana la revolutie,   datorita originii sale iar dupa revolutie , datorita faptului ca era depozitarul adevarului despre revolutie daca nu cumva unul din infaptuitorii cu intentie (organizator).
Am retinut de la el un principiu , important in viata este caracterul sau,  mai pe intelesul tuturor , ceea ce reprezinti in comunitate prin etosul personal .Toate faptele pleaca de la gandire .
,,Ai grija cum gandesti , caci gandurile tale devin vorbe. Ai grija cum vorbesti ,caci vorbele tale devin fapte .Ai grija ce faci , pentru ca faptele tale devin obiceiuri . Ai grija de obiceiurile tale , pentru ca ele vor deveni propria – ti soarta.
Unii oameni  traiesc pentru confortul personal  si sunt dispusi sa faca  sau nu compromisuri pentru a-l obtine , popular se spune ca se mladuiesc precum  salcia sau sunt sireti precum sarpele. Unii  nu au limite in acceptarea compromisurilor,  ei sunt de regula cei care reusesc de cele mai multe ori se para ca zeul Mamona ,  la care se inchina,  ii ajuta - popular se numesc parveniti. Dar , pe langa caracter care exista in aceste forme de cand lumea si pamantul , ceea ce facea diferenta - si poate ca pastra echilibrul - era etica - normele de conduita impuse de societate pe care , daca le incalcai , aveai o anatema pe care o suportai greu.
Despre ce etica mai putem vorbi cand asistam la o lupta declansata in interiorul puterii judecatoresti pentru independenta justitiei ( emblema moralitatii intr-o societate a unui stat de drept).
Moralitatea este o  perla  rara si va dau un exemplu , plecand tot de la un eveniment recent si anume reprosurile opozitiei aduse guvernului privind  intarzierea  ordonantei de urgenta care sa specifice libertatea  administratiilor locale de a decide majorarea sau nu,  in limitele permise de lege a taxelor locale . Critica este corecta  si fireasca din partea opozitiei ,care are rolul de a arata greselile guvernului sau a puterii , dar imorala pentru ca ei la guvernare au pasat administratiilor locale spitalele si  termocentralele fara nicio sursa de finantare  si mai mult,  dupa ce le-au dat , au diminuat cu 10%  in timpul anului fondurile care trebuia sa le primeasca administratia locala de la bugetul consolidat , votat conform legii .
Obligand sa se faca rectificarea bugetelor locale si sa suporte cheltuielile nou impuse cu si mai putini bani. Pe de alta parte guvernul Boc a folosit fondul de rezerva al primului ministru pentru a acoperi aceste diminuari  doar pentru localitatile unde erau primari PDL .
Acestia  sunt cei care se reped la  primul-ministru , criticandu-l pentru ca a spus - sunteti liberi sa mariti sau nu taxele in limitele legii (legea existand, nu a facut-o domnul Ponta), daca nu le mariti ,  sa nu veniti cu mana intinsa la guvern sa va acopere cheltuielile .Cu alte cuvinte,  nu putem ajuta pe cei populisti care cred ca guvernul este un Mos Craciun , ii vom ajuta pe cei care le-au marit  ,  din diverse cauze obiective (colectarea mica este un bumerang si nu o discut), pentru ca in plina criza veniturile sunt variabile , deci cei care demonstreaza ca au buna credinta au facut toate demersurile posibile si totusi nu fac fata cheltuielilor .
Repet este vorba despre moralitate .
Pentru ca cine are  proprietatea (a se intelege  puterea ) cuvintelor , are grija cum le foloseste .
Voi incheia prin a spune ca am toata consideratia fata de romanii care sunt inteligenti ,modul in care se manifesta este un tribut pagubos al acestei inteligente pe care-l platim cu totii.
Dar fara a avea pretentia de fi exhaustiv si a detine  macar o parte de adevar , cred ca in Romania etosul a devenit o forma de paranoia  a raului .
Ca sa va scutesc de critici , multumesc din suflet celor care nu sunt de acord cu mine pentru ca-mi doresc cu toata fiinta mea sa ma insel.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu