joi, 19 aprilie 2012

Minte sau Ratiune

Am scris un mesaj in prima zi de pasti, era o reflexie a acelui moment traita de mine, a starnit o furtuna de opinii ciudate, una mai ciudata decat alta.Doresc sa transmit detractorilor mei o consideratie care sa imbine atitudinile, pe cea politica cu cea religioasa .Demnitatea umana este intrinseca  fiecarei  fiinte umane , create dupa chipul  si asemanarea lui Dumnezeu si este deasupra oricarei autoritati lumesti. Libertatea religioasa si libertatea de constiinta sunt drepturi fundamentale istorice , ca si dreptul la viata , incepand cu momentul conceperii si pana la moartea naturala. In participarea noastra la viata cetatii, viata politica, sprijinim si conlucram cu acei factori in care credem si-i consideram valori morale. Orice ales ( reprezentant ) trebuie sa ii reprezinte pe cei ce-l voteaza si sa afirme valorile lor. Credinta crestina pe care o marturisim este desupra transformarilor sociale vremelnice ori a spiritului unei epoci sau al alteia. Aceasta credinta ne determina viata si actiunile de zi cu zi , in tot locul si in tot ceasul. Credinta nu poate fi tinuta ascunsa ; nu putem fi crestini numai acasa sau doar la biserica. Privind aplicarea valorilor si a constiintei crestine in viata sociala si publica, printre ele dreptul la viata, libertatea religioasa si libertatea de constiinta , acestea sunt principii comune tuturor romanilor, fara deosebire de religie sau etnie. Exista o diferenta fundamentala intre spiritul ratiunii si sacrificium intellectus (sacrificiul intelectului) si renuntarea la ratiune altfel spus.
Solomon se roaga catre Dumnezeu ,,Invredniceste ,Doamne , inima mea, ca sa pot vedea binele si raul, intelepciunea  mintii,, mintea fiind puntea intre gandul omului si inima lui. Si de aceea mintea nu separa lucrurile ci le integreaza intr-un tot, fara sa le amestece, creand acele subtile diferente pe care niciodata ratiunea nu le va vedea ,calcandu-le in picioare la infinit’’ spune Dan Puric. Singurul judecator in privinta celor doua moduri de a judeca este viata spune Tolstoi. Dar raspunsul nu mi-l putea da gandirea care nu e pe masura acestei probleme. Raspunsul mi l-a dat insasi viata, prin cunoasterea, din partea mea , a binelui si a raului. Ratiunea a descoperit lupta pentru existenta si legea care porunceste sa sugrum pe toti aceia care-mi inpiedica satisfacerea dorintelor. Asta este concluzia ratiunii, ratiunea neputand descoperi iubirea de aproape. Placerea de a privi cerul instelat nu este rationala, dar este data totusi de catre dorinta de a-l cuprinde , cu toate ca stii ca , fizic, este imposibil, dar cu imaginatia este posibil. Este satisfactia intelectului care iti permite lucruri pe care nu le poti realiza.
 Charismele pe care omul le-a primit in dar de la Dumnezeu cand s-a nascut-  logica (ratiunea), iubirea , sentimentul imposibil de controlat rational si cuvantul- ne definesc ca fiinte neinstinctive. De multe ori cand privesc evenimentele prezentate in media am indoieli . Nomarea pe sacru releva tranzitia pe nivele de functionalitate a elementelor  matricei sociale. Tranzitia integrativa va furniza  date despre atitudinile normate moral presupunand mecanisme sociale , capabile sa manifeste atitudinea morala sociala, constiinta sociala religioasa. Sacrul este legat de calitati (caracteristici pozitive sau negative care daruindu-se , respectiv dobandindu-se si iterandu-se, se inmultesc), in timp ce profanul este caracterizat de valori (obiecte care prin inpartire se imputineaza). Avem o guvernare profana care imparte resursele imputinandu-le, cresc valorile averilor lor si scade nivelul de trai, spune ca este rational asa. Avem nevoie de o guvernare cu minte, care sa faca diferenta intre bine si rau,  sa integreze lucrurile fara sa le amestece, fara a calca in picioare demnitatea acestui neam. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu